surveying
نقشه برداری-نجوم-خریدوفروش لوازم-مشاوره-ارائه خدمات

 

 

 

 

 

چکيده

 
با گسترش روز افزون سيستم هاي اطلاعات مکاني (GIS) نياز به توليد نقشه براي تغذيه اين سيستمها بيش از پيش احساس مي شود. استفاده از فتوگرامتري رقومي براي تهيه نقشه يکي از راه حلهاي اساسي در اين زمينه بشمار مي آيد. خوشبختانه در کشورمان جايگاه فتوگرامتري رقومي کاملا شناخته شباشده مي د و سياستهاي اتخاذ شده توسط دست اندرکاران اين امر در جهت توليد نرم افزار هاي رقومي داخلي و ترويج استفاده از نرم افزارهاي خارجي قرار دارد. لذا در اين نوشته سعي بر اين است که قابليتهاي يکي از نرم افزارهاي رقومي به نام PHOTOMOD مورد بررسي قرار گيرد.
 
مقدمه
در طي ده سال اخير تهيه نقشه از عکسهاي هوايي با استفاده از دستگاههاي تبديل آنالوگ، تحليلي و رقومي گسترش چشم گيري داشته، بطوري که حجم انبوهي از  نقشه هاي  آمادة ورود به  سيستمهاي اطلاعات مکاني(GIS ready) از همين طريق فراهم شده است. سازمان نقشه برداري نيز بعنوان متولي امر تهيه نقشه در کشور همواره در جهت ترويج بکارگيري سيستمهاي فتوگرامتري رقومي گامهاي موثري برداشته است. در طول سالهاي اخير شاهد افزايش چشمگير توليد نقشه از طريق فتوگرامتري هوايي در کشورمان بوده ايم که اين پيشرفتها را مي توان نتيجه زحمات دست اندرکاران، متخصصان و ارائه کنندگان سيستمهاي داخلي و خارجي بشمار آورد. در کنار سيستم هاي مورد استفاده در داخل کشور، مي توان از نرم افزار PHOTOMOD از کمپاني راکورس روسيه نامبرد که در طي سالهاي اخير توانسته است قابليتهاي کاربردي زيادي را جهت برآوردن نيازهاي نقشه برداري هوايي کسب نمايد. با درنظر گرفتن اين مساله که عمليات تبديل نرم افزار فتومد در نرم افزار ماکرواستيشن انجام مي شود، مي توان گفت که استفاده کنندگان با بهره گيري از محيط برنامه نويسي نرم افزار ماکرواستيشن(Microstation) ، امکان بيشتري را براي بومي سازي اين نرم افزار در اختيار دارند. 

 

معرفي نرم افزار رقومي فتومدPHOTOMOD
فتومد محصول شرکت راکورس(Racurs) از کشور روسيه www.racurs.ru ،نرم افزاري است که بصورت چند بخش مستقل و مجزا از يکديگر مي باشد که در اصطلاح به آن ماژولار (Modular) مي گويند. تمامي ماژولها توسط پلي ارتباطي به يکديگر مرتبط هستند. بطوري که در ابتدا بستر يک پروژه که شامل تشکيل بلوکي مستحکم از تصاوير است توسط ماژول مثلث بندي(Aerial Triangulation) آماده ميشود، سپس خطاهاي حاصل از اندازه گيري نقاط توسط ماژول سرشکني(Solver) تعديل شده و مدلهاي سرشکن شده وارد مرحله تبديل مي شوند.
 
سرعت فراگيري افرادي که بعنوان عامل تبديل آموزش خواهند ديد نسبتا بالا مي باشد و فقط بايستي در زمينه شناخت عوارض و ترسيم تجربه کسب نمايند. مزيت ديگري که در اينجا قابل ذکر است يکپارچه بودن بلوک عکسي و همچنين مدلها مي باشد. البته امکان توجيه مطلق بروش مدل مستقل (زوج عکس) نيز وجود دارد که در صورت وجود نقاط کنترل عکسي (تکثير شده توسط مثلث بندي هوايي) براي همخواني چشم عامل با مدل، ترجيح داده مي شود که از اين روش استفاده شود.
 
قابليتهاي فتومد
برخي از بارزترين قابليتهاي اين نرم افزار را مي توان بصورت زير نام برد:
·         خواندن هر نوع تصوير از جمله تصاوير ماهواره اي
·    توجيه داخلي اتوماتيک تصاوير در صورت مناسب بودن کيفيت فيدوشل مارکها و در غير اين صورت توجيه داخلي دستي
·    اندازه گيري نقاط گره اي بصورت اتوماتيک در صورت مناسب بودن کيفيت اسکن تصاويرمتناسب با نوع منطقه
·    انتقال نقاط گره اي و کنترل بصورت اتوماتيک به تصاوير مجاور در صورت مناسب بودن کيفيت اسکن تصاويرمتناسب با نوع منطقه
·         استفاده از مختصات مراکز تصوير بعنوان نقاط کنترل زميني در مثلث بندي
·         انجام مثلث بندي هوايي و گسترش نقاط کنترل عکسي در سطح بلوک
·         زمين مرجع نمودن نقشه هاي رستري
·         (Raster GeoReferencing)
·    محاسبات سرشکني به سه روش مدل مستقل و سرشکني نوار و مدل آزاد بدون حضور نقطه کنترل(Free Model)
·         توليد DTM ، منحني ميزان و DEM بصورت اتوماتيک با امکان ويرايش دستي
·         استفاده از نرم افزار ماکرواستيشن براي انجام عمليات تبديل
·         امکان استفاده از نرم افزار تحت شبکه
·         استفاده از روشهاي Anaglyph, Interlaced, Page flipping براي برقراري ديد سه بعدي

  

بومي سازي فتومد جهت يکنواخت کردن فرمت آن با استانداردهاي سازمان نقشه برداري
 
اصولا نرم افزارهايي که بعنوان يک Plug-in ارائه مي شوند داراي کاربردي وسيع هستند. بفرض مثال نرم افزاري که تحت AutoCAD اجرا ميشود قادر به استفاده از تمامي امکانات از پيش فراهم شده در AutoCAD مي باشد و کاربر مي تواند هر گونه امکانات اضافه تري را که نياز داشته باشد به آن نرم افزار خاص بيافزايد. در نهايت مي توان گفت که بومي سازي نرم افزار هايي که بصورت Plug-in نوشته شده اند امکان پذير و دست يافتني مي باشد. نرم افزار StereoLink ، بعنوان بخش تبديل نرم افزار فتومد، نيز به همين صورت عمل ميکند. به بيان ديگر SteroLink يک نرم افزار Plug-in بشمار مي آيد که تحت ماکرو استيشن اجراء شده و از تمامي قابليتها و امکانات ماکرواستيشن استفاده مي نمايد.
نتيجه گيري
استفاده از نرم افزراهاي رقومي در زمينه توليد نقشه هاي پوششي جهت سرعت بخشيدن بکار اجتناب ناپذير مي نمايد و با بکارگيري سيستمهاي فتوگرامتري رقومي مي توان بخش عظيمي از نقشه هاي آماده ورود به سيستمهاي اطلاعات مکاني(GIS)  را تامين نمود.
 
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

hosein888
ساعت21:47---14 اسفند 1389
سلام داداش خوبی وبت عالیه آفرین
---
به این وب داغون ما هم سر بزن خواستی منو با نام بهترین پاتوق جوانان
لینک کن و اطلاع بده لینکت کنم
-----
راستی یه خواهش که میخوام برام انجامش بدی
اومدی تو وبم رو بنر تبلیغاتی اول وبلاگم کلیک کن جان من یادت نره ها
خیلی گلی
جبران کنم
منتظرت هتسم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 14 اسفند 1389برچسب:,
ارسال توسط saeed

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1